Hvordan er og bliver kontorindretningen efter corona?
Vi skal huske, at over 50% af arbejdsstyrken er fra de nye generationer. De yngste generationer har helt andre forventninger end de, der er en generation eller to ældre.
Måske skal vi til at inddele kontoret i aktivitetszoner, hvor det handler om at skabe adfærd og trivsel for den enkelte medarbejder. Men med stor synlighed af virksomhedens værdisignal. Læs mere om arbejdspladser efter behov.
Spørger de unge
»Hvis man spørger de unge mennesker, så er der ingen af dem, der ønsker deres eget, faste kontor. Det ville de fleste tværtimod opfatte nærmest som en straf. Det kan være svært at forstå for mange beslutningstagere, der jo typisk selv er ældre. Men de er nødt til at tage højde for, hvor verden er på vej hen,« siger Marie Helms, Head of Occupier Services i Cushman & Wakefield RED.
Kontorindretning efter corona kan være aktivitetszoner, med fleksible arbejdspladser, en masse forskellige små og store mødeområder og mødelokaler. En fin mulighed for at bruge og udnytte alle kvadratmetre. Det kan være en lyddæmpende sofa på gangen til telefonsamtalen, eller man kan flytte kaffemaskinen ud på reposen. Læs mere om, hvordan du kan udnytte de skjulte m2.
Aktivitetszoner
Denne form for indretning betyder at dele arbejdspladserne i stedet for at have faste arbejdspladser. Det samme bord bliver brugt på skift af forskellige medarbejdere. Det giver en mere fleksibel arbejdsdag og mulighed for hjemmearbejdsdage. Dette kræver, at der i virksomheden er fastlagte regler om, hvordan skrivebordet afleveres efter endt brug. Husk corona, ja alle vira, efterlader smitte på skrivebordet.
Dele skrivebord
Dele skrivebord, små mødelokaler og aktivitetszoner giver en mere levende arbejdsplads. Vi ved, at rigtig mange skriveborde står tomme, når medarbejderen er ude ved kunder eller i mødelokalet til projektarbejder. Denne løsning er en unik mulighed for at optimere antallet af kvadratmeter. Det er intelligent indretning, der kan mærkes på bundlinjen. Den yngste generation vil elske denne løsning, men husk, det er ikke alle medarbejdere og ikke alle arbejdsopgaver, der egner sig til dele arbejdspladser.
Cushman & Wakefield har udarbejdet en rapport med deres bud på, hvordan fremtidens kontorarbejdsplads i Norden bliver. Læs rapportens 10 bud på fremtidens kontorarbejdsplads her.
De 10 trends er intelligente bygninger, ansattes velbefindende, CSR, fællesskab, teknologisk bymiljø, co-working, den førnævnte “koncertøkonomi”, virtual og augmented reality, robotter og blockchain.
Hvad blive ”the new normal” ?
I kontorindretningen efter corona skal vi skabe attraktive og sunde arbejdsmiljøer, der er tilpasset de forskellige arbejdsformer i aktivitetszoner, således at virksomheden kan tiltrække og bibeholde de yngre generationer.
Husk at et godt arbejdsmiljø giver sunde medarbejdere.
Sundhed er lige nu fremtiden og derfor også vejen til succes. Forskning viser også, at ensformige og kedelige miljøer faktisk udgør en sundhedsrisiko, som kan resultere i flere sygemeldinger.
Men lys, lyd, bæredygtighed og social ansvarlighed vil nok stadigvæk være de vigtigste områder i forhold til kontorindretning efter corona.
Fremtidens kontor
I fremtidens kontor skal organisationerne og kulturen være villige til at ændre og tilpasse sig de nye arbejdsmåder. Dette skal ske ved at udforme arbejdspladsen med mange forskellige miljøer og funktioner; eksempelvis delearbejdspladser, aktivitetszoner, projektzoner og en masse mødelokaler af forskellige størrelser samt lokaler med den nye teknologi.
”De nye arbejdsstyrker har brug for et mere free-flowing arbejdsmiljø, der understøtter individuelle arbejdsbehov. Derfor kan virksomheder med fordel erstatte storrumskontorerne med forskellige zoner, der tilgodeser flere forskellige behov,” siger Steen Enrico, senior partner hos PLH Arkitekter
Hvordan ser fremtidens kontorer ud?
Standardløsninger er ikke optimale mere, når det gælder indretningen af fremtidens kontorer. Arbejdspladsen skal kunne opfylde alles behov, samtidig med at virksomhedens værdisignal skal ses i omgivelserne. I 2020 er vi fire generationer, der skal arbejde sammen på arbejdspladsen, med meget forskellige behov.
Vi skal have øjnene op for en indretning, der på en ordentlig og troværdig måde understøtter medarbejderens forskellige behov. En arbejdsdag består af mangle forskellige aktiviteter. Aktiviteter der kræver mulighed for samarbejde, projektarbejde og kreativ udfoldelse, men som også kræver mulighed for ro og fordybelse. Indretningen skal give plads og mulighed for alle de forskellige aktiviteter.
Kontorindretning efter corona
Så fremtidens kontor skal både kunne rumme og give mulighed for et aktivitetsbaseret arbejdsmiljø, fleksibilitet og mulighed for hjemmearbejdspladser. Det fik rigtig mange øjnene op for under corona krisen.
Der skal være plads til ro og fordybelse, men også lokaler til projektarbejde og samarbejde med flere forskellige medarbejdere.
I 2019 skrev Cushman & Wakefield en artikel, der hed Nye generationer påvirker indretning af kontorer.