Trivsel som pædagogisk begreb.
Unni Lind har skrevet en artikel til dcum om trivsel som et pædagogisk anliggende. Hvor hun vil argumentere for en revitalisering af begrebet trivsel i den pædagogiske verden. Trivsel handler om vækst, engagement, involvering og aktiv deltagelse i sit liv.
Trivsel er værensfornemmelse, men det er ikke en objektiv målbar tilstand eller forudbestemt samværsform. Ifølge den Belgiske professor i psykologi Ferre Laevers er der ikke én pædagogik eller metode, der kan sikre børn kontinuerlig trivsel, fordi trivsel afhænger af barnets oplevelse i den konkrete kontekst, dvs. barnets oplevede relationer og samspil i miljøet i institutionen og skolen. Skal skolen eller institutionen indrettes bedre?
Trivsel
Trivsel er et centralt pædagogisk begreb og bør indgå i de pædagogiske drøftelser om mål og midler og resultat. Trivsel som pædagogisk afsæt er noget, man hele tiden skal undersøge, sikre og understøtte ved at iagttage og forholde sig til karakteren af de sociale interaktionsprocesser, der foregår i konkrete mentale og fysiske rum.
I et samfundsmæssigt, psykologisk og pædagogisk perspektiv bør trivsel være en menneskeret og noget professionelle stræber efter i hverdagslivet. Unni Lind er Cand.mag. i Pædagogik og socialpædagog Lektor i pædagogik og ansat ved pædagoguddannelsen i UCC.