Dansk Center for Undervisningsmiljø, dcum, lancerer nu metodehåndbogen 40 veje til bedre trivsel for børn i dagtilbud – metoder fra praksis. Bogen indeholder dagtilbuds eksempler på gode metoder til trivselsarbejdet. På side 147 er der et afsnit om, indretning og læringsmiljø. I afsnittet står der bland andet at; Indretning af de fysiske rammer påvirker børns trivsel. At den måde, man indretter et rum på, har indflydelse på, hvilke lege og aktiviteter der kommer gang i og dermed også på børenenes sociale relationer. Det vil sige, at man gennem indretning kan fremme børnenes sociale kompetencer. Bogen kan bestilles på dcum.dk
Hvor er det dejligt, at flere og flere har fået øjnene op for hvor vigtig indretningen har for vores trivsel. Når vi indretter bevidst, er vi med til at understøtte børnenes sociale relationer.
Billedet er fra en institution som jeg har gen-indrettet.
Ved at flytte rundt på deres møbler, har vi skabt rum i rummet. Der er lavet lege områder, som indbyder til bestemte aktiviteter. Det er denne form for indretning, som er med til at giver børn stører trivsel og mere ro. Eks. på indretning som støtter børnenes sociale relationer. Læg også mærke til hvordan lys-sætningen er med til at understøtte indretningen. Den grønne farve indrammer læseområdet, et eksempel på hvordan farver også kan være med til at støtte den bevidste indretning, som giver børn større trivsel og ro til at finde deres sociale relationer.