Børn har for dårligt lys i daginstitutioner
Børn tilbringer en meget stor del af deres tid i daginstitutioner, men i mange institutioner er belysningen ikke egnet til de aktiviteter, der foregår. Læs om hvordan Børnehuset Mælkevejen havde store problemer med alt for meget larm, og gerne ville forbedre trivslen og skabe et børnemiljø, der understøttede deres pædagogiske principper og det enkelte barns læringsstil.
Belysning og rummet understøtter legen
Når børn leger en god leg, er det vigtigt at belysning og rummet understøtter legen. Der skal være rum i rummet, så der er mulighed for forskellige rollelege. Det er i legen, vores børn skaber venskaber og relationer.
Sanseindtryk
“Den vigtigste udvikling af børns synssans foregår i institutionsalderen. Og når man tænker på, at 70-80 procent af alle sanseindtryk sker gennem synet, kan det ikke understreges kraftigt nok, at kvaliteten af lyset i institutionen skal være i top,” siger Kjeld Johnsen, seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut, til Jyllands-Posten.
Læseprojekter, fordybelse og dialogisk oplæsning skal altid understøttes af omgivelserne og belysningen. For at sproglig kommunikation kan lykkes, er det vigtigt, at lyset er af en kvalitet, så vi, både voksen og børn i mellem, men også børn og børn i mellem, kan aflæse mundstilling, mimik og det understøttende kropssprog. Læs mere om hvordan Lys giver gladere børn i Vuggestuen Ny Vimmerby
Fordybelse og mere ro
Billedet viser et rum hvor der er plads til fordybelse og mere ro. Børnene føler sig trygge og beskyttede af den brune farve. De får ikke andre sanseindtryk end det, der er lys på ved bordet, og det hjælper dem. Det er et eksempel på hvordan farver og lys er med til at forstærke en stemning. Skal jeres skolen eller institutionen indrettes bedre, så læs mere her om hvordan vi kan hjælpe?