Skolelærere er den faggruppe, der oplever at være mest generet af støj
Er der for meget støj og larm i et lokale, skruer vi automatisk op for den indre volumenknap, og så bliver det pludselig til en kamp om, hvem der kan råbe højest.
Skolelærere er den faggruppe, der oplever at være mest generet af støj. Pædagoger komme på en femteplads i en oversigt, der er udarbejdet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø NFA.
Med meget støj, larm og lang efterklangstid, bliver de lyd-svage konsonanter overdøvet af de lyd-stærke vokaler. Det drejer sig om, at styrke bevidstheden omkring akustikken, den intelligente belysning og indretningen. Så vi styrker den sproglige formidling – det talte ord.
En ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at lærere, der underviser på skoler med dårlig akustik, trives dårligere på jobbet end lærere på skoler med god akustik. Skolelærere trives dårligere, når de underviser i klasselokaler med dårlig akustik. Det er så slemt, at flere lærere overvejer at skifte job.
Bedre trivsel kan forbedres med få midler
- dupper under stole og bordben – Tennisbolde er et billigt og effektivt middel til at dæmpe støj i daginstitutioner.
- gardiner
- løse tæpper
- filt under voksdugen
- polstrede møbler
- opslagstavler
- lys-sætningen
- indretning
- farver på væggen
Det er vigtigt at være opmærksom på støv, så forbedringen ikke giver et støv problemer.
Øget bevidsthed
Mine erfaringer er, at man kan nedsætte støjen ved at indrette daginstitutioner og klasselokale med større bevidsthed. Øget bevidsthed omkring indretning, belysningen og farvevalg.
Ved at skabe rum i rummet, små arbejds/legepladser. Det gør, at aktiviteterne spredes over større områder og støjen derved bliver mindre.
En af de hyppige situationer, der skaber støj, er elever og børn i flok. Overvej derfor, om det er situationer, der kan tilrettelægges sådan, at der bliver færre børn og elever ved at sprede aktiviteterne over længere tid.