Pædagogisk Lys
Lys er et vigtigt element i den pædagogiske kontekst. Belysningen skal være med til at understøtte trivselen. Lys kan være et pædagogisk værktøj som støtter læring og arbejdsmiljøet. Når belysningen er et pædagogisk værktøj er det vigtigt at lyset er fleksibelt.
Lystæppe
Det er et faktum – at børn, når de selv kan regulere lyset opdager den effekt belysning har. Børn lærer at tilpasse lyset til det, de laver lige i øjeblikket. Kjellander som er arkitekt og som lige har vundet Nordisk Lyspris understreger ”alt lyset skal ikke være tændt på samme tid”. Kjellander har ikke meget til overs for den almindelige anvendte løsning med en almenbelysning med lysstofrør, som lægge et ensartet lystæppe ned over et lokale. Ikke-belysning som han kalder denne belysning. Det er en skam, at Danske kommuner stadig rutinemæssigt installer dette tæppe af lys, som får skoler og institutioner til at ligne rene produktionsanlæg.
![Lyset skaber ro Kvaliteten af lyset hænger i høj grad sammen med den form for variation der kan skabes med lyset og hvordan lyset kan tilpasses rummets forskellige aktiviteter.](https://implacement.dk/wp-content/uploads/2019/09/Skærmbillede-2017-03-14-kl.-10.18.24-1.png)