Lys har stor betydning for vores udvikling og vores trivsel
En lyssætning der stimulerer børn og deres lærere og pædagoger, må være vores målsætning. Vi ved at børn lærer bedst i miljøer, hvor lyset er varieret og har en høj farvegengivelse.
Lyset bør tilpasses, så det både passer til den enkelte persons behov og arbejdets art.
Helhedsløsning
Den pædagogiske udvikling sætter både store krav til lokalerne, og vores måde at tænke indretning og belysning på. Vi kan ikke længere fokusere på en bestemt type undervisning, når der skal placeres lys i klasselokalerne. I dag skal vores lokaler kunne rumme mange forskellige typer af læringsmetoder. I dag skal vores lys og indretning ses som en helhedsløsning, der spiller sammen med arkitekturen, og støtter både den faglige og sociale del af læringsprocessen. Ring til mig +4523346978 hvis du har lyst til at høre mere om hvordan belysning og lys-sætning kan bruges som et pædagogisk værktøj.
Vi skal skabe lys-stemning i undervisningslokalerne, ved at have varieret lys. Ensartet grundbelysning giver ”lys nok”, men ikke kontraster, stemning eller variation.
Lys handler ikke om hvilken lampe vi har, men hvilken pære der er i lampen
Lys i de rette mængder giver det bedste lys. Overbelysning giver ikke mere lys. Det hjælper ikke øjet med at se bedre – det er bare splid af energi og penge. Belysningen kan også være en afgørende faktor for at få genoprettet balancen.
Lys kan være et pædagogisk værktøj, som støtter læring og arbejdsmiljø. Når belysningen er et pædagogisk værktøj, er det vigtigt at lyset er fleksibelt. Lys skal være et vigtigt element i den pædagogiske kontekst. Belysningen skal være med til at understøtte trivslen.
BELYSNING SKABER TRIVSEL
Belysningen betyder ofte mere for stemningen, arbejdsglæden og trivslen, end den øvrige indretning – rummenes dimensioner, farver og møblering. Den rigtig belysning kan skabe intimitet, den kan virke afslappende og beroligende, eller den kan støtte arbejdsmiljøet og derved øge trivslen.
Lys har stor betydning for både vores udvikling og vores trivsel. Kvaliteten af lyset påvirker ikke blot hvad og hvordan vi ser, men belysningen har også stor virkning på den atmosfære der er i rummet.
Det er vigtigt at have viden om, hvordan vi skaber det gode og sunde lys på en ansvarlig måde. Kvaliteten af lyset hænger i høj grad sammen med den form for variation, der kan skabes med lyset, og hvordan lyset kan tilpasses rummets forskellige aktiviteter.
Planlægning og valg af lys bør ske sammen med planlægningen af rummenes indretning og farvevalg.
I mange situationer er det lige så vigtigt at fravælge lys – som at tilføre mere lys. Læs mere om Belysnings i børnehave- og skoleklassen