Støj er stadigvæk et stort og stigende problem i daginstitutioner, på SFOér og folkeskoler.
Både den høreskadende og den generende støj var et af de fire fokuspunkter i Regeringens 2010 handlingsplan. Støj er en stressfaktor, forskning viser, at varieret belysning, farver og bevidst indretning har stor betydning for arbejdsglæden, fordybelses og trivsel.
Men omkring 80 % af de ansatte i daginstitutioner udsættes for høj støj i mindst ¼ af arbejdsdagen. Og 75 % af folkeskolelærerne udsættes for høj støj mindst ¼ af arbejdsdagen.
Øget ro og trivsel
Mine erfaringer er, at man kan nedsætte støjen ved at indrette daginstitutioner og klasselokale med større bevidsthed. Øget bevidsthed omkring indretning, belysningen og farvevalg. Ved at skabe rum i rummet, små arbejds/legepladser. Det gør, at aktiviteterne spredes over større områder og støjen derved bliver mindre. En af de hyppige situationer, der skaber støj, er elever og børn i flok. Overvej derfor, om det er situationer, der kan tilrettelægges sådan, at der bliver færre børn og elever ved at sprede aktiviteterne over længere tid. Når vi bliver opmærksom på, hvordan vi indretter vores klasselokaler og daginstitutioner med rum i rummet, skaber vi balance og derved øget ro og trivsel.
Kontakt mig på +45 23346978, for en uforpligtende dialog omkring jeres indretning, lyssætning og farvevalg.