Børnehuset Mælkevejen fik mere ro
Mælkevejen havde store problemer med alt for meget larm, ville gerne forbedre trivslen og skabe et børnemiljø, der understøttede deres pædagogiske principper og det enkelte barns læringsstil.
Trivsel indretning gennem “rum i rummet”. Børn og personale får overblik over, hvor de forskellige lege foregår med den afgrænsede indretning og lyssætning.
Den bevidste indretning kan give ro og overblik
De to vuggestuer og to børnehaver fik både helt ny grundbelysning, supplerende særbelysning og nye farver på væggene, ligesom jeg rokerede rundt på møblerne.
Med den nye lyssætning har jeg sørget for, at børnene har flere små aktivitetsøer på stuerne. Det giver ro i hele rummet, at de nu ved, hvor de forskellige lege skal foregå.
Rum i rummet giver plads til flere forskellige lege og aktiviteter, uden at de forstyrrer hinanden. Samtidig samler aktivitetsøerne det sociale samvær mellem børnene.
Det store fællesrum indrettes i mindre rum med belysning, farveflader og reoler. Derfor kan børnene lettere orientere sig.
Annette Meler dagtilbudsleder i Børnehuset Mælkevejen i Gellerup fortæller:
”Jeg er meget positivt overrasket over, hvor stor effekt, ændringerne har haft. Jeg havde ikke troet, at vi kunne skabe så meget mere ro og så godt et fundament for nærvær og læring, som den nye belysning, vægfarverne og flytning af vores gamle møbler har givet os. Lone Lings rådgivning har givet arbejdsglæden et hak opad og øget vores faglige tilfredshed.”
Fordybelsrum til børn med særlige behov
ImPlacement, indrettede også et fordybelseslokale, hvor farvesætningen og belysningen gør det lettere for de ukoncentrerede børn at finde ro. Få trivsel og bedre arbejdsmiljø og øget arbejdsglæde
Vil I også have mere ro og arbejdsglæde i børnehaven eller vuggestuen? Kontakt RumDesigner Lone Lings på +4523346978.
Helhedsløsning
Børn og personale får overblik over, hvor de forskellige lege foregår med den afgrænsede indretning og lyssætning.
Fokus med lys
Fordybelseslokale, hvor farvesætningen og belysningen gør det lettere for de ukoncentrerede børn at finde ro. Børn med særlige behov så som ADHD får ro og tryghed med den rolige farve. Børnene støttes til at holde fokus, ved at lokalet afgrænses af lyset. Små rum giver ro.
Læringsmiljøet skal kunne rumme tværfaglighed og øge fysisk aktivitet i dagligdagen. Indretning, farver og lys skal være med til at give et tydeligt tilhørsforhold, hvilket vil styrke fællesskabet og give fælles oplevelser.