Lys har stor betydning for børns indlæring, viser ingeniørstuderendes undersøgelse.
Jyllands-Posten Aarhus har i dag en artikel som hedder”Sparelys er dyrt for indlæringen” To ingeniørstuderende har lavet et pilot projekt, hvor de har tre testklasselokaler og 50 elever til rådighed.
I det ene lokale monterede de LED-lamper med et koldt lys, i det andet lokale monterede de LED-lamper med et varmt lys, og i det tredje lokale monterede de gamle, energislugende” lysstofrør. Jeg har ikke læst deres forsknings resultater, men glæder mig til at læse deres rapport. Ud fra artiklen kan der desværre ikke læse hvilken lamper og lyskilder, samt kelvin tal der er bruget.
Det er et rigtig spændende projekt, som sætter fokus på hvor vigtig lyset er, i forhold til trivsel og indlæring. Næsten alt både dansk og international forskning viser, at det er den varieret belysning, der giver det bedste resultat i forhold til trivsel og indlæring.
Afgørende en rolle belysning spiller
Det er en skram, at der i de to ingeniørstuderende pilot projektet kun er brugt ensartet belysning og ikke en varieret fleksibel belysning. Et pilot projekt med skole belysning med varieret og fleksibel belysning – det er et projekt jeg gerne ville være med til eller se resultatet af.
De to studerende har konstateret, at de forskellige former for lys havde forskellige udstrålingsvinkler. Udstrålingsvinklen har blandt andet betydning for læsbarheden på tavlen og for, om hånden kaster skygge over teksten, når eleverne skriver. Det er en af ulemperne ved ensartet belysning, at der er dårligt tavlelys. Dette kan undgås ved at benytte varieret lyssætning.
Ifølge de to ingeniør-studerende er det for sjældent, at skolerne er opmærksomme på, hvor afgørende en rolle belysning spiller for indeklimaet i klasselokalerne og dermed for elevernes trivsel, sundhed og indlæring.