Indretning som den tredje pædagog.
Børn lever med støj og dårlig luft. I de sidste par dage har der været rigtig meget i pressen, omkring larm i de danske børnehaver.
Øredøvende larm, dårlig ventilation og alt for høje temperaturer er dagligdag i rigtig mange af landets børnehaver. Det viser en ny undersøgelse fra Børnerådet, skriver 24timer. Børnene er blevet spurgt om, der er for meget larm og støj i deres børnehave. Det svarer 41 procent ja til.
Læs om hvordan en investering på 20.000,- kr. – har givet vuggestuen Kornbakken flere kvadratmeter, som giver mere ro og øget trivsel, samtidig med en styrkelse af arbejdsglæden
Støj og dårlig luft
Resultatet er trætte børn, som har svært ved at koncentrere sig, siger professor Stig Broström, Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet til DR Nyheder. – Børnene mister muligheden for det, vi kalder, målrettet opmærksomhed, altså at kunne fordybe sig og koncentrere sig om en aktivitet, siger Stig Broström.
Det handler om
Kan vi gøre noget ved støjen? Hvad kan vi gøre ved larmen? Som børneekspert Lola Jensen fra Godmorgen Danmark på TV2 udtaler; skal der først mere nærvær (mere personale) ind i de danske daginstitutioner. Om der skal mere personale i vores børnehaver er et politisk emne. Men der er noget den enkle børnehave kan gøre.
Indretning som den tredje pædagog. Det handler om indretning og belysning. Læs om hvordan vi kan hjælpe jer, med at få mere ro og arbejdstrivsel. Den måde der indrettes på og dermed det signal lokalet udsender, er med til at sænke støj niveauet. Ved at bruge zone belysning, det vil sige lys i lege områderne og ved arbejds bordet. (ikke belysning i hel rummet) Sker der en markant nedsætning af larmen.
- Prøv at vende en reol ud fra væggen. Det bremser og skærmer.
- Sæt zonebelysning op, og brug lyset aktivt.
Sænke støj niveauet
Det er desværre ikke noget nyt, at der er alt for meget larm i de danske daginstitutioner. Jørn Toftum, der er lektor ved DTU, har i 1998, været med til at lave målinger på indeklimaet i landets daginstitutioner og skoler.Undersøgelsen dokumenterer, at regler og retningslinjer for støj og indeklima dagligt overtrædes i institutionerne. Rapporten konkluderer bl.a., at høreværnsgrænsen på 80 dB overskrides i mindst 47% af landets vuggestuer, i 44% af børnehaverne og i 64% af skolefritidsordningerne. I hver fjerde skolefritidsordning er støjen over “høreskadegrænsen” på 85 dB. Og i hver tredje institution er der mere CO2 i luften, end lovgivningen tillader. Undersøgelsen konkluderer, at støj- og indeklimaforholdene har alvorlige konsekvenser for både børn og voksnes helbred og for børns sproglige og almene udvikling.