Varieret og fleksibelt institutions lys
Vi ved at børns udvikler, deres syns-, bevægelses- og balanceevner i institutions årene. Et godt lysmiljø skal helst understøtter udviklingen. Det ideelle lys er ujævnt og varieret. Vores synes vigtigste kilde er jo netop, forskellen mellem lys og skygge.
Variation frem for monotoni Når lyset i et rum er ensartet, udviskes skyggerne, og det bliver derfor sværere at se, og så er det lige meget, hvor meget lys der er.
Varierende lys sætning
Børnene har brug for et varierende lysmiljøer med mulighed for både høje og lave belysningsniveauer og luminanser, så der bliver mulighed for at skabe forskellige belysningsmiljøer. Dette træner børnene i konstanstænkning, hvilket betyder, at de lærer, at et synsobjekt er det samme, selv om det ser forskelligt ud i skiftende belysninger. Kilde ”Lys i daginstitution”
Vi skal have lys for at kunne se, men vi skal have lys og skygge for at kunne se former tydeligt og bedømme afstande.
Lyset kan være med til at styre vores opmærksomheden der hen, hvor aktiviteten ønskes – eller hvor vi ønsker at holde aktiviteten.
Intelligent bevidst belysning
SBi-anvisningen giver råd, ideer og indsigt til hvordan institutioner indrettes, så børnene får et lys, der passer til hverdagens forskellige aktiviteter. Rådene gælder både valg af lysarmaturer, belysningsstyrke og krav til farvegengivelse i de forskellige rum og legesteder i institutionen. SBi-anvisningen er et rigtig godt værktøj, som understøtter vigtigheden af intelligent bevidst belysning med varieret luminans og varieret lyssætning.