Lys støtter indlæringen
Den pædagogiske udvikling sætter store krav til læringsmiljøet, – og dermed til vores måde at tænke indretning og belysning på. Vi kan ikke længere fokuserer på en bestemt undervisnings-funktion når der skal placeres lys i klasselokalerne. I dag skal vores lokaler kunne rumme mange forskellige typer af læringsmetoder. Folkeskolereformen skærper behovet for klasseværelser, der ikke er indrettet som en ensartet masse. Dansk Center for Undervisningsmiljø DCUM har en artikel om indretningens påvirkning af vores indlæring: Indretning påvirker indlæring
Lyssætning der stimulerer børn og deres lærere og pædagoger, må være vores målsætning.
Vi ved, at børn lærer bedst i miljøer, hvor lyset er varieret og har en høj farvegengivelse. Lyset bør derfor tilpasses, så det både passer til den enkelte elevs behov, læringsmiljøet og lærerens undervisningsform.
Lys forbedrer indlæringen
Elever bliver markant bedre til at læse og koncentrere sig, hvis lysforholdene i klasselokalet forbedres. Lyset påvirker nemlig kroppens fysiologi og biologi. Lyset og lyssætningen kan også bruges til at få ro i klassen. Læs mere i folkeskolen.dk
I dag skal vores lys og indretning ses som en helhedsløsning, der i samspil med arkitekturen støtter både den faglige og sociale del af læringsprocessen. Belysningen kan også være en vigtig faktor til at genoprette balancen i et lokale.
Vi kan skabe stemning i undervisningslokalerne ved at have varieret lys. Ensartet grundbelysning giver ”lys nok”, men ikke de kontraster, den stemning eller variation, som er med til at give den optimale belysning for læring.
Besparelser i fokus
Ifølge de to ingeniørstuderende Rasmus Juul og Steffen Schreiber, er det for sjældent, at skolerne er opmærksomme på, hvor afgørende en rolle belysning spiller for indeklimaet i klasselokalerne og dermed for elevernes trivsel, sundhed og indlæring.
Lys er et pædagogisk værktøj, som støtter læring og arbejdsmiljø. Når belysningen bruges som et pædagogisk værktøj, er det vigtigt at lyset er fleksibelt. Lyset bør være et vigtigt element i den pædagogiske kontekst. Belysningen er ligeledes med til at understøtte trivselen.
Lys i de rette mængder giver det bedste lys. Overbelysning giver ikke mere lys, og hjælper ikke øjet med at se bedre – men er bare spild af energi og penge.
Belysning skaber trivsel
Belysningen betyder ofte mere for stemningen, arbejdsglæden og trivselen end den øvrige indretning – rummenes dimensioner, farver og møbler.
Den rigtige belysning kan skabe intimitet og virke afslappende og beroligende, samtidig med at den støtter arbejdsmiljøet og derved øger indlæringen og trivselen.
Kvaliteten af lyset påvirker ikke blot hvad og hvordan vi ser, men har også stor virkning på den atmosfære der er i rummet.
Det er vigtigt, at have viden om, hvordan vi skaber det gode og sunde lys på en ansvarlig måde. Kvaliteten af lyset hænger i høj grad sammen med den form for variation, der kan skabes med lyset, og hvordan lyset tilpasses lokalets forskellige aktiviteter.
I mange situationer er det lige så vigtigt at fravælge lys – som at tilføre mere lys. Lys er ikke afhængigt af hvilken lampe vi har, men derimod af hvilken pære der er i lampen.