Hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen
Overvejer du, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen?
Som leder eller tillidsrepræsentant står du ofte med ansvaret for, at lokalerne både lever op til lovkrav og skaber rammer, hvor børn og unge kan trives, udvikle sig og lære.
Når indretningen ikke fungerer, går det hurtigt ud over læringsmiljøet, medarbejdernes arbejdsvilkår – og i værste fald sygefraværet. Derfor er det vigtigt at have et fagligt blik på, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen i praksis.
Typiske udfordringer i skoler og institutioner
-
Støj: Når mange børn er samlet, opstår larm hurtigt. Støj avler mere støj, og det går ud over både trivsel og koncentration.
-
Lys: Ofte er det ikke støjen i sig selv, men ensartet lys, der gør børn urolige. Uden zoner i belysningen mister de fornemmelsen af, hvor de hører til, og hvad de skal. Det skaber uro og forstyrrer læringen.
-
Børn med særlige behov: Her er udfordringerne endnu tydeligere. Hvis rummet ikke er indrettet med de rette hensyn, forværres adfærden og påvirker hele gruppen.
-
Påbud og lovgivning: Mange skoler og institutioner oplever, at støjproblemer fører til påbud. Derfor skal arbejdsmiljøet altid tages alvorligt.