Hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen

 

Overvejer du, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen?

 

Som leder eller tillidsrepræsentant står du ofte med ansvaret for, at lokalerne både lever op til lovkrav og skaber rammer, hvor børn og unge kan trives, udvikle sig og lære.

 

Når indretningen ikke fungerer, går det hurtigt ud over læringsmiljøet, medarbejdernes arbejdsvilkår – og i værste fald sygefraværet. Derfor er det vigtigt at have et fagligt blik på, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen i praksis.

 

Typiske udfordringer i skoler og institutioner

 

  • Støj: Når mange børn er samlet, opstår larm hurtigt. Støj avler mere støj, og det går ud over både trivsel og koncentration.

  • Lys: Ofte er det ikke støjen i sig selv, men ensartet lys, der gør børn urolige. Uden zoner i belysningen mister de fornemmelsen af, hvor de hører til, og hvad de skal. Det skaber uro og forstyrrer læringen.

  • Børn med særlige behov: Her er udfordringerne endnu tydeligere. Hvis rummet ikke er indrettet med de rette hensyn, forværres adfærden og påvirker hele gruppen.

  • Påbud og lovgivning: Mange skoler og institutioner oplever, at støjproblemer fører til påbud. Derfor skal arbejdsmiljøet altid tages alvorligt.

Skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen

Vores løsninger

 

Hos ImPlacement har vi indrettet mere end 70 institutioner, 12 skoler og 15 plejehjem over hele landet. I 55 af opgaverne har vi haft særligt fokus på børn med særlige behov.

 

Vi ved, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen – både i hverdagen og på den lange bane.

 

Vores tilgang bygger på:

  • Belysning: Vi tilpasser lyset, så børn får meget lys, hvor de skal koncentrere sig (fx skrive og læse), og mindre lys i områder, hvor der skal være ro. Det giver struktur og færre konflikter.

  • Støjreduktion: Vi arbejder med akustiske materialer, indretning i mindre zoner og brug af skillevægge, så larmen ikke breder sig.

  • Dokumentation: Ved påbud udarbejder vi altid skriftlig dokumentation, så I kan vise, at kravene overholdes – eller hvad der skal ændres for at komme i mål.

  • Proces og tryghed: I får en designmanual eller konkrete råd, så I ved præcis, hvordan ændringerne skal udføres. Vi kan gennemføre arbejdet selv eller samarbejde med jeres egne håndværkere.

Børn og personale får overblik over, hvor de forskellige lege foregår med den afgrænsede indretning og lyssætning.

Sådan foregår et samarbejde

 

  1. Du kontakter os med jeres udfordring. Ofte er det børn med særlige behov eller et påbud, der udløser henvendelsen.

  2. Vi vurderer hurtigt, om indretning er den rigtige løsning. Hvis ikke, siger vi det – for vi vil kun have tilfredse kunder.

  3. Vi besøger jer inden for 1–2 uger, måler lys og vurderer behov.

  4. I får rådgivning på stedet – og efter aftale en designmanual med konkrete forslag til ændringer.

  5. Hvis vi står for indretningen, planlægger vi arbejdet, så det kan udføres uden at forstyrre børn eller personale.

  6. I modtager en arbejdsplan, der viser, hvad der sker hvornår.

 

Case: Vuggestue fik mere plads

En vuggestue kontaktede os, fordi børnene havde svært ved at finde ro i fællesrummet. Lokalet var præget af støj og manglende struktur, og personalet oplevede, at de små hurtigt blev urolige.

 

Vores løsning

  • Vi ændrede belysningen, så de rolige zoner fik dæmpet lys, mens aktivitetsområderne fik mere målrettet lys.

  • Vi justerede møbleringen, så børnene fik tydelige rammer for leg og hvile.

  • Vi frigav plads ved at udnytte væggene bedre, så fællesrummet føltes mindre presset.

 

Effekten

Efter ændringerne fik børnene mere ro, personalet oplevede færre konflikter, og hele institutionen fik et løft i trivsel. Et eksempel på, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen – med enkle, men gennemtænkte justeringer.

“Jeg er meget positivt overrasket over, hvor stor effekt, ændringerne har haft. Jeg havde ikke troet, at vi kunne skabe så meget mere ro og så godt et fundament for nærvær og læring, som den nye belysning, vægfarverne og flytning af vores gamle møbler har givet os. Lone Lings rådgivning har givet arbejdsglæden et hak opad og øget vores faglige tilfredshed”

Annette Meler dagtilbudsleder i Børnehuset Mælkevejen i Gellerup

de rolige zoner fik dæmpet lys, mens aktivitetsområderne fik mere målrettet lys

Kontakt os

Vil du vide mere om, hvordan skole og institutioner indrettes så den støtter trivselen hos jer?
Ring på 2334 6978 eller  send en mail 

Vi giver altid 30 minutters gratis telefonrådgivning til nye kunder – og følger op med konkrete forslag til næste skridt.