Inklusionen er i fuld gang.
Vores institutioner og skoler skal kunne rumme alle børn og elever, – det skal indretningen af vores skoler og institutioner også. Indretningen kan og skal skabe ro og overskuelighed
Debatten omkring inklusion handler meget om pædagogik og økonomi, men hvad med rum og indretning? Kan vores traditionelle små afgrænsede lokaler med ensartet belysning, støtte inklusionen og give de individuelle løsninger, til ro og fordybelse, som børn og elever har brug for?
De fysiske rammer
Avedøre skole i Hvidovre kommune er en folkeskole med en specialskoleafdeling. ”vi oplever, at vi har svært ved at løfte opgaven, blandt andet fordi vi ikke har de fysiske rammer til at skabe de individuelle løsninger, som giver plads til ro og fordybelse” fortæller skoleinspektør Torben Lottrup.
Trivsel for alle
Rigtig mange institutioner og skoler har store åbne læringsmiljøer, fællesrum, hvor det kan være svært at skabe den ro, som personale, børn og elever har brug for. Her er det utrolig vigtig, at være bevidst omkring indretningen. Så de store åbne miljøer bliver indrettet, så der skabes ro og trivsel for alle.
Børn og elever med diagnoser, bliver nemmer påvirket og stresse af indtryk, belysningen, farver og indretning. Når de bliver stressede, skabers der uro og mistrivsel, hos dem selv deres pædagoger, lærerne og de øvrige elever. Ved at indrette med bevidsthed, er indretningen med til at støtte trivselen og roen.
Stor krav til indretningen
Seniorrådgiver hos Kant Arkitekter, Klaus Holm Jensen spørger; ”Kan man differentiere undervisningen af autister og børn med ADHD i traditionelle klasselokaler?” ”Det handler jo typisk om elever, som har svært ved den traditionelle røv-i-bænk undervisning, som har brug for differentieret undervisning.” siger Klaus Holm Jensen.
Vi skal til at, erkende at inklusionen stiller nye og stor krav til indretningen af vores institutioner og skoler.