Indretning som støtte for børns sociale relationer
Indretning af daginstitutioner handler om mere end æstetik og funktion. De fysiske rammer spiller en aktiv rolle i børns trivsel, læring og fællesskaber. Ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) – som i metodehåndbogen “40 veje til bedre trivsel for børn i dagtilbud” præsenterer metoder fra praksis – har rummenes udformning direkte betydning for, hvordan børn leger, samarbejder og danner relationer.
Det betyder, at indretning kan bruges som et pædagogisk redskab til at støtte børns sociale relationer og fremme deres evne til at indgå i fællesskaber. Bogen kan desværre ikke bestilles mere men prøv på biblioteket.

Indretning af daginstitutioner som en del af det pædagogiske miljø
Når vi arbejder med indretning af daginstitutioner, ser vi på, hvordan rum, zoner og materialer kan støtte det pædagogiske arbejde. Rummets struktur påvirker børnenes adfærd – både i forhold til aktivitet, ro og samspil.
Små, afgrænsede miljøer giver mulighed for at trække sig, mens åbne arealer indbyder til samarbejde og fælles leg. Det handler om at skabe en balance mellem overskuelighed og bevægelse – og sikre, at indretningen understøtter pædagogernes arbejde med relationer, tryghed og nærvær. Billedet er fra en institution som ImPlacement har gen-indrettet.
Når rummene er velorganiserede, bliver det lettere for børn at aflæse, hvor de kan være, hvad de kan lave – og med hvem. Denne tydelighed er en vigtig forudsætning for at danne og vedligeholde sociale relationer.
Et konkret eksempel: Vuggestue fik mere plads – og bedre relationer
Et eksempel fra praksis er en vuggestue, vi har genindrettet. Institutionen havde udfordringer med uro og manglende struktur i de fælles rum. Ved at gentænke indretningen og flytte rundt på møblerne skabte vi rum i rummet – små zoner, der hver især inviterer til bestemte aktiviteter og samarbejde.
Der blev indrettet et område til rolleleg, et roligt læsehjørne og et område til motorisk leg. De tydelige opdelinger gjorde det lettere for børnene at finde hinanden i leg – og at respektere hinandens grænser.
Personalet oplevede hurtigt, at børnene blev mere trygge, søgte hinanden mere aktivt og fandt ro i samspillet.

Farver og lys som støtte for børns sociale relationer
I samme projekt blev lyssætningen og farvevalget brugt som en aktiv del af indretningen. Den grønne farve blev anvendt til at indramme læseområdet – et sted, hvor børnene naturligt falder til ro og søger fordybelse sammen.
Lys og farver skaber stemninger og hjælper børn med at forstå rummets funktion. Det giver tryghed og gør det nemmere for børnene at orientere sig – også socialt.
Indretning, der styrker fællesskab og trivsel
Når indretning af daginstitutioner planlægges med fokus på relationer, bliver rummene en del af det pædagogiske arbejde. De fysiske rammer kan både støtte pædagogernes arbejde og styrke børnenes sociale kompetencer.
Små ændringer – som tydelig zoneopdeling, bevidst brug af farver eller tilpasning af lys – kan have stor effekt på børns trivsel og samspil.

Bevidst indretning kan ikke skabe relationer i sig selv – men den kan give børn de bedste forudsætninger for, at relationerne får plads til at vokse.






