Indretning som er båret af et bevidst pædagogisk grundlag.
Nyt forskningsprojekt peger på, at den væsentligste faktor for børns bevægelse er, hvordan pædagoger forvalter rummene.
“Du kan have nok så skønne rum og samtidig have begrænsede muligheder, fordi de ikke er indrettet efter det, du vil opnå med børnene. Indretningen må ikke styre aktiviteterne, rum skal være en forlængelse af, hvad vi gerne vil,” siger Charlotte Ringsmose, professor m.s.o. fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet
Helhedsløsning
Gennem bevidst indretning vil der skabes, større tryghed og ro på stuen. Ved, for eksempel, at placer reoler ud fra væggen, bruges reolen til at skabe en fredelig “plads” bagved.
I fællesrummet, som tit bliver en “banegård” kan der igen, med placering af møbler skabes ro og øget trivsel. Så ved bevidst placering af møbler, kan der laves rum i rummet.
Ved en helhedsløsning, – det vil sige møbler, belysning og farvevalg opnået det bedste resultat.
“Måske er det provokerende at få at vide, at pladsforholdene ikke i sig selv bestemmer, hvilke muligheder der er for bevægelse, men mit råd er, at man overvejer, hvordan man indretter, anvender og opfordrer børn til at bruge de eksisterende rum, og om man har indrettet sig, så det fremmer eller begrænser mulighederne for bevægelse,” siger Marie Gammelby Cand.mag. i pædagogik og ph.d.-studerende ved Statens Byggeforskningsinstitut, som er tilknyttet Aalborg Universitet
Det handler om at indretningen er båret af et bevidst pædagogisk grundlag, som understøttes af møblernes placering, belysningen og en harmoniske farvesammensætning.